veu.sk

Meniny dnes oslavuje Libuša zajtra Ignác pozajtra Božidara

Mobil Tablet Menu Najviac Čítané Hry Recepty Aktuality

 

 

 

Na čo si dať pozor a čítať na etiketách potravín

  • PDF
13629
Like!

nakupovanie

V minulosti to bolo s výberom potravín relatívne jednoduché. Bolo ich celkom málo a ľudia dobre vedeli, čo ktorá obsahuje, ako vznikla a odkiaľ pochádza.

.

.

Dnes je k dostaniu takmer nekonečné množstvo druhov jogurtov , syrov, salám, cukroviniek i nápojov, ale veľká sloboda voľby, nakupovanie často komplikuje. Väčšina balených produktov má dnes už etiketu so zložením, ktorá môže s výberom pomôcť, ale je dôležité vedieť, na aké informácie sa zamerať.

Prvým údajom, ktorého si všímajte, je dátum spotreby . V prípade, že na výrobku tento dátum chýba, vôbec ho nekupujte. Občas nás tiež médiá varujú, že niektoré reťazce dátumu spotreby prelepujú, aby svoj tovar po spotrebe predali. Skontrolujte, či nie je obal poškodený a zoberte si balenie zo zadnej časti regálu, kam sa zvyčajne dopĺňajú tie čerstvejšie.

Pozor na krásne farebné obaly!

Nenechajte sa zlákať pestrými obalmi s výraznými nápismi s obsahom tukov a cukrov alebo neprítomnosti farbív a konzervantov. Radšej výrobok otočte a jeho skutočné zloženie dôkladne preštudujte. Zloženie produktu musí byť na obale uvedené po slovensky a zároveň by ste mali rozumieť všetkým pojmom, ktoré sa v ňom vyskytujú. Ak takmer nedokážete názvy prísad vysloviť, je to jasný signál pre vrátenie tovaru naspäť do pultu.

Všeobecne platí, že čím menej zložiek potravina obsahuje, tým je zdravší. Jogurt by skrátka mal byť zložený z mlieka, mliečne bielkoviny a jogurtové kultúry, ale rozhodne nie zo škrobu, želatíny, farbív, stabilizátorov, konzervantov alebo umelých sladidiel. U mnohých potravín sa ďalších prímesí bohužiaľ nevyhneme, preto je dobré poznať aspoň niektoré, ktoré sa v nich môžu objaviť.

Ako sa vyznať v éčkách? Ktorá škodia a ktoré naopak?

Pod písmenom E sa na obaloch potravín ukrývajú farbivá, konzervanty, emulgátory a prídavné látky, ktorý nemusia byť vždy zlé. Napríklad veľmi dôležitý vitamín C, inak tiež zvaný kyselina L-askorbová, sa označuje ako E 300. Ďalej antioxidanty - tokoferoly, ktoré sú zdraviu prospešné, nesú označenie E 307, 308 a 309.

Naopak môžete tiež v mnohých potravinách nájsť nebezpečné jedy, ako je často používaná kyselina karmínová (kochineal) - E 120, ktorá je veľmi škodlivá a môže spôsobovať alergie, alebo glutaman sodný - E 621, často používaný pre svoju výraznú a návykovou chuť. Na internete nájdete ich kompletný zoznam.

Posledný údaj, ktorým sa zaoberáte, je energetická hodnota a obsah jednotlivých živín vo výrobku. Ak chcete chudnúť, vyvarujte sa tým, ktoré majú vysoký obsah tuku a cukru, ale určite nekupujte potraviny light alebo s umelými sladidlami, tými svoj ​​organizmus akurát zmätiete.

Aké potraviny vyberať?

Vyberajte si jogurty, ktoré obsahujú okolo 3 percentá tuku, syry s obsahom tuku v sušine do 30%, pečivo, ktoré je upečené z celozrnnej múky, ale aj mäsové výrobky s naozaj vysokým podielom mäsa. Alergici by si potom mali tiež všímať upozornenia o možnej prítomnosti alergénov v potravinách.

Spočiatku môže byť dôkladné čítanie etikiet na potravinách otravné, ale uvidíte, že časom sa stane bežnou rutinou a vaše telo vám za toto úsilie poďakuje.

.

.

ODPORÚČAME:

Ste závislá na nakupovaní a máte obrovské dlhy?

Nekalé praktiky, aj vy kupujete vzduch? Triky s obalmi majú skončiť

Luxusné hračky a doplnky len pre bohaté deti! Máte už najnovšiu VIP výbavičku?

Varenie nie je lacná záležitosť Ako ušetriť na jedle?

tags: na co si dat pozor a citat na etiketach potravin

comments

Najčítanejšie Zaujímavosti