.

.

AKTUALIZOVAŤ NAJNOVŠIE ČLÁNKY

Nekalé praktiky, aj vy kupujete vzduch? Triky s obalmi majú skončiť

  • PDF
5552
Like!

obaly

Výrobcovia potravín a drogistického tovaru sa stále častejšie snažia zmiasť zákazníkov a predať im menej tovaru za viac peňazí.

.

.

Obalovými trikmi sa snažia predovšetkým o nenápadné zvýšenie ceny výrobkov, ale tiež o udržanie sa na trhu v boji s konkurenciou alebo o neférové ovplyvňovanie zákazníkov. Vyplýva to z novej štúdie o zavádzajúcich obchodných praktikách, ktorú majú k dispozícii europoslanci. Tí v máji začali hodnotiť Európsku smernicu postihujúcu nekalé praktiky obchodníkov, ktoré bolo prijaté pred piatimi rokmi.

Podľa návrhov europoslancov by sa teraz do smernice mali dostať opatrenia postihujúce triky výrobcov s obalmi a takzvané predvádzacie akcie.

Východiskový materiál počíta s vytvorením spoločného európskeho zoznamu výrobcov, ktorí obalové triky používajú. Navrhuje tiež schválenie jednotných pravidiel, ako majú vlastne vyzerať obaly.

Pred dvoma rokmi sprísnenie neprešlo

Ide o ďalší pokus, ako obalovým trikom na európskej úrovni zabrániť. Už pred dvoma rokmi sa snažil presadiť nové a spoločné pravidlá proti vzduchu v obaloch rakúsky europoslanec Andreas Mölzer, jeho návrh ale nebol schválený.

Obaly potravín často klamú zákazníkov v obchodoch o množstve výrobku v balení, nepravdivé bývajú aj údaje o kvalite a cene tovaru.

Štúdia je prvým krokom na schválenie nariadenia, ktoré má sprísniť pravidlá pre výrobcov potravín. Zatiaľ ale zďaleka nie je jasné, ako rýchlo sa podarí zmenu prerokovať, čo sa vlastne presadí a odkedy by mohla platiť.

Najčastejšie triky

Experti popísali najčastejšie spôsoby, ako sú ľudia v obchodoch v súvislosti s množstvom výrobku klamaní. Ide najmä o stratégiu väčší obal - rovnaké množstvo - vyššia alebo rovnaká cena, prípadne "rovnaký obal - menšie množstvo - rovnaká cena. K falošnému pocitu, že je v obale viac výrobkou, prispieva tiež pridávanie darčekov na balenie.

Medzi ďalšie prípady klamania patrí situácia, kedy dizajn obalu poskytuje zlú alebo mätúcu informáciu, výrobcovia napodobňujú balenie iných výrobkov za účelom vytvorenia pocitu určitého geografického pôvodu alebo určitej kvality, alebo chýba cena výrobku či je zle umiestnená.

Príkladom je spoločnosť ktorá vyrába plienky Pampers. Za posledných šesť rokov zostalo v balení, kde bolo pôvodne 47 plienok, nakoniec len 37 kusov. Cena je pritom stále rovnaká.

Podľa expertov by takýto postup znamenal, že by sa nakoniec za rovnakú cenu predávala iba jedna plienka. Firma sa ale bráni tým, že rastú ceny surovín.

Do obalu s pudingu by sa toto množstvo zmestilo ešte dvakrát. Podobné námietky mali ľudia tiež u pracích práškov alebo kozmetiky.

Súdne rozhodnutie zatiaľ chýba

Existuje nariadenie, ktoré má postihovať nekalé triky obchodníkov, ale práve na vzduch v obaloch a podobné praktiky príliš legislatíva nepamätá. Neexistujú zatiaľ ani precedentné rozhodnutia úradov alebo súdov, ktoré by takéto rokovania prejednávali.

.

.

Čítajte viac:

Falzifikáty sú všade! Nekupujte nebezpečné výrobky! Čítajte pozorne

Zneužívajú naše osobné údaje? Ako sa chrániť?

Nekupujte papierové zlato, prídete o majetok a úspory

Ako sa dožiť 250 rokov mladý a pekný

tags: nekale praktiky aj vy kupujete vzduch triky s obalmi maju skoncit

Najčítanejšie Zaujímavosti

Zaujímavé stránky:

zahradnecentrum

ovocieazelenina