.

.

AKTUALIZOVAŤ NAJNOVŠIE ČLÁNKY

Prielom u elektromobilov! Na cesty prichádza bezdrôtové dobíjanie

  • PDF
21901
Like!

elektromobil

Najväčší problém elektromobilov má konečne riešenie. Aj keď hromadná aplikácia je v nedohľadne ...

.

.

Hoci žijeme v ére rozpuku elektromobilov rôznych tvarov, farieb a potenciálne aj foriem riadenia, mobilné elektronické zariadenia majú stále fatálny problém s výdržou batérie. Jedno z možných riešení problémov je bezdrôtové napájanie.

Napájanie mobilných mašín bolo problémom odjakživa a platilo to aj u klasických áut, asi pred pol storočím, kedy vznikali fantastické vízie na vozidlá poháňané jadrovou energiou. Vzhľadom k limitujúcej veľkosti reaktorov a obavám z bezpečnosti neboli nikdy realizované a až do modernej doby sme si tak vystačili s fosílnymi palivami, potreba nových druhov napájania však vzhľadom k úbytku ropy a pribúdajúcimi elektrickými autami stále rastie.

Kým batérie menších telefónov majú časom šancu na revolúciu skrz úspornejšiu spotrebu, alebo aj cez experimentálne pokusy. Napríklad bola batéria vyrobená tento rok v júni z dreva. Elektromobily sa predsa len vyznačujú dramaticky vyššou spotrebou. Nie každý chce pritom so sebou voziť niekoľko náhradných batérií alebo montovať na strechu auta solárne panely.

Možné riešenie však teraz nezávisle na sebe s odstupom pár týždňov ponúkol New York a kórejský inštitút KAIST. Obaja spoliehajú na bezdrôtové napájanie cez zariadenie šikovne rozmiestnené po meste.

V prípade New Yorku je ich program HEVO postavený na umiestnenie týchto inštalácií do vozovky parkovacích miest. Tu by stanice automaticky dodávali trochu šťavy navyše parkujúcim autám verejnej správy (autobusy, dodávatelia tovaru) i používateľom, ktorí by si miesta zakúpili či zarezervovali a mohli by ich tu mať dlhší časový úsek. HEVO vyzerá na prvý pohľad ako bežný poklop od kanála, počas desaťhodinovej pauzy na parkovisku však môže dodať vozidlu energie asi na 300 kilometrov.

autobus-gumi

Elektrické cesty

V Južnej Kórei nápad preniesli o úroveň ďalej. Od júna tohto roku v tunajšom meste Gumi jazdí dvojica elektrinou poháňaných autobusov, ktoré napája 12 kilometrový prerušovaný pruh, ktorý dobíja bezdrôtovo cez indukciu.

Kórejský vynález (pôvodne však bol prevzatý z USA) má niekoľko podstatných výhod. Jeho inštalácia je jednoduchšia, priestorovo úspornejšia a nehyzdí mestské prostredie drôtami. 12 kilometrový poťah stál 4 milióny dolárov.

Kontinuálne bezdrôtové napájanie je jedným z najvýznamnejších technologických pokrokov 21. storočia. Tento systém by stačilo inštalovať "iba" na 5% až 15% existujúcich ciest. Ak pôjde všetko podľa plánu, Gumi by okolo roku 2015 mohlo získať desiatku ďalších elektrobusov a snáď aj program rozšíriť.

Napriek tomu nemožno v dohľadnej dobe očakávať masívne prekopanie transportnej infraštruktúry a inštalovanie bezdrôtových nabíjacích pruhov. Mimomestská či malomestské komunikácie naďalej zostanú závislé na čerpacích alebo v budúcnosti aj nabíjacích staniciach.

.

.

ODPORÚČAME:

Lamborghini Veneno Roadster vytiahne až 355 km za h

Rumunské záchranárske vozidlo Ghe-O Rescue prejde všade

Natočil útok motorkárov na vodiča Range Roveru, teraz sa mu za to členovia jeho gangu vyhrážajú smrťou

V austrálii jazdí prvý solárny autobus Tindo, ktorý nepotrebuje tankovať naftu

Porsche a BMW predstavili nové rýchle hybridné športové autá s nižšou spotrebou

tags: prielom u elektromobilov na cesty prichadza bezdrotove dobijanie

Najčítanejšie Zaujímavosti

Zaujímavý Magazín

gobtube.com